Kausi 2013

TWAF1 :: GP-peli :: GP-peli :: Ohjeet

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Kausi 2013

Viesti  DudeLikeF1 lähetetty Pe 8 Maalis 2013 - 0:20

Viikon päästä jo pöhisee ihan tosissaan. Veikkauksia tulemaan! Jos täällä enää kukaan edes käy.
Deadline on vissiin aika-ajon alkaessa.

DudeLikeF1

Viestien lukumäärä : 35

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Kausi 2013

Viesti  Lapin kesä lähetetty La 9 Maalis 2013 - 5:16

Nyt, ennen kuin kukaan laittaa mitään veikkauksia, pitäisi käydä pientä keskustelua minkälaista veikkausta laitetaan ja kartoittaa onko oikeasti pelaajia.

Itse ehdotan, että tulevan kauden veikkaus olisi suppeampi kuin aiemmat. Lisäksi toivoisin meidän aktiivien (3-6) koittavan saada jonkun kaverin mukaan tähän touhuun, jotta olisi ainakin 10 osallistujaa. Ei ole kovin mieltä ylentävää voittaa kahta vastustajaa, mutta 10 osallistujan mukana ollessa jo kolmaskin sija on saavutus...

Mutta antakaas kuulua ittestänne arvon veikkaajat!

Lapin kesä

Viestien lukumäärä : 90

Viesti  kirja lähetetty La 9 Maalis 2013 - 10:05

Viime vuonna homma ei toiminut. Miksi?

Veikkaus on aina ollut laaja, ja mielestäni se mittaa taitoja paremmin kuin top 10. Olitko se sinä, Lapin kesä, joka sanoi, ettei ikinä muuta sijoja 11-? Minä ainakin muutan, eikä minusta tuollainen kokomittainen veikkaus ole liian laaja. Ennenkin meillä on ollut jopa 15 veikkaajaa - ei paljoa, mutta enemmän.

Oliko lomake tekijä, joka söi intoa? Se on ehkä vähän hankalampaa, mutta se helpottaa pisteidenlaskua huomattavasti. (Se oli hidasta muista syistä - en vain yksinkertaisesti jaksanut koko ajan huhuilla puuttuvia veikkauksia ja oma motivaationi laski. Sanoinkin kai alkukaudesta, että homma hoituu kyllä, mutta minun on hankala jaksaa, jos se jää laahaamaan jäljessä. Hoidan sen kyllä loppuun, olen edistynyt hitaasti mutta varmasti.) Mielestäni viime kauden veikkaussysteemi oli reiluin, se huomioi sivuosumat ym. Niitä ei voi ilman lomaketta kohtuuajassa laskea. Mutta oliko lomakkeen täyttäminen sitten liian työlästä (varsinkin, jos käyttää muita laitteita kuin perinteistä tietokonetta)?

Kolmas tekijä on juurikin pisteidenlaskun viivästyminen ja kilpailijoiden väheneminen. Noidankehä - mitä vähemmän kilpailijoita, sitä vähemmän kilpailijoita, siihen alkaa kyllästyä, jos koko ajan on vain vähän väkeä.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Mikaww vieraili viime vuonna ja sanoi ehkä palailevansa tänä vuonna. Toivomme elää sinussa... Minä voisin ehkä jonkin aikaa laskea pisteitä, mutta kesäni on liian kiireistä siihen. Eli en pysty lupaamaan mitään.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että pystymme vetämään ns. kokoveikkausen. Eri asia sitten, priorisoimmeko mieluummin osallistujamäärän kasvattamisen sen edelle - pienemmällä veikkauksella se kasvaisi (tuntemattoman määrän verran).

Mielipiteitä?

(Minun piti kirjoittaa enemmänkin, mutta unohdin, mitä muuta minun piti sanoa...)

~kirja

kirja
YP
YP

Viestien lukumäärä : 397

Viesti  Starppa lähetetty La 9 Maalis 2013 - 12:53

Niin, eipä se viimevuotinen ollut "liian laaja" Itse luovutin jo hyvissä ajoin, kun rupes täällä kotona työttömänä istuessa tuntumaan, että noi perkuleen seinät kaatuu päälle.

No. Kuitenkin asiaan. Itse yritän jälleen olla aktiivinen GP-pelissä, nyt kun olen siirtynyt käyttämään Chormea.

On muuten todellakin nopeampi kun toi Tulikettu.

Starppa
YP
YP

Viestien lukumäärä : 82

http://twaf1.palstani.com

Viesti  DudeLikeF1 lähetetty Su 10 Maalis 2013 - 1:24

Mielestäni veikkauksen laajuus on ollut juuri se mielenkiintoinen juttu. Kuitenkin realiteetit tulevat vastaan ja mitä enemmän veikataan, sitä isompi työ on sekä veikkaajalla, että pisteiden laskijalla. Nyt se ongelma on oikeastaan veikkaajien vähyys ja se, että pistetilanne laahaa monen kilpailun viiveellä. Se syö vähän kilpailufiilistä, mutta kuitenkin kirjalle hatunnosto siitä kovasta duunista mitä olet tehnyt.

Itse voisin ehdoittaa sellaista, että siirryttäisiin veikkaamaan aika-ajon ja kilpailun kärkikymmenikköjä pelkästään. Tämä voisi tuoda lisää veikkaajia ja helpottaa pistelaskuja (onko näin?). Lisäveikkaajien toivossa taidetaan olla kyllä armottomasti myöhässä, kun kauden ekaan veikkaukseen ei ole enää kovin kauaa aikaa.

Kyllä mä uskon kuitenkin, että vanhallakin formaatilla saadaan ihan hyvät kisailut käyntiin. Nyt on jo 4 varmaa veikkajaa. Jos moderaattoreilla on sellainen mahdollisuus, että kaikille forumille rekisteröityneille voisi lähettää sähköpostiin jonkinlaisen ilmoitusviestin, että kausi on alkamassa niin totta hitossa. Saataisiin osa näistä vakioveikkaajista heräteltyä talviunilta.

Sitten vielä. Onko tuossa pistelaskuprosessissa jotain mitä voisi suorittaa ns. talkoohengellä? Itse voisin mm. naputella heidän veikkauksia lomakkeelle, jotka ovat unohtaneet tai tehdä jotain, jotta pistelasku helpottuisi/nopeutuisi.

Kuten lapin kesä sanoi, nyt pitää houkutella kaverin kaiman mummot ja kaikki muut mukaan veikkamaan, jotta saadaan mielenkiintoisempi kausi. Olisiko muuten järkeä tehdä jotain pientä mainostusta, esim. Suomi24 F1-palstalla? Se taitaa olla aika kuollut, mutta joku voisi sieltä tarttua mukaan ja sitten onko etiketin vastaista heittää vaikka jotain tuonne F1-forumille?

DudeLikeF1

Viestien lukumäärä : 35

Viesti  kirja lähetetty Su 10 Maalis 2013 - 4:29

DudeLikeF1 kirjoitti:Mielestäni veikkauksen laajuus on ollut juuri se mielenkiintoinen juttu. Kuitenkin realiteetit tulevat vastaan ja mitä enemmän veikataan, sitä isompi työ on sekä veikkaajalla, että pisteiden laskijalla. Nyt se ongelma on oikeastaan veikkaajien vähyys ja se, että pistetilanne laahaa monen kilpailun viiveellä. Se syö vähän kilpailufiilistä, mutta kuitenkin kirjalle hatunnosto siitä kovasta duunista mitä olet tehnyt.
Viime kaudella minulla ongelma oli, että kaikki eivät näpytelleet veikkauksia lomakkeelle. En jaksanut näpytellä itse kaikkia niitä puuttuvia (kunnes vasta kauden jälkeen olikosenytjoulukuussa), joten pisteet viipyivät. Ja se, että ne viipyivät, hidasti myös minua => noidankehä. Ongelmaa ei ole, jos kaikki veikkaukset tulevat ajoissa - ks. alta.

DudeLikeF1 kirjoitti:Itse voisin ehdoittaa sellaista, että siirryttäisiin veikkaamaan aika-ajon ja kilpailun kärkikymmenikköjä pelkästään. Tämä voisi tuoda lisää veikkaajia ja helpottaa pistelaskuja (onko näin?). Lisäveikkaajien toivossa taidetaan olla kyllä armottomasti myöhässä, kun kauden ekaan veikkaukseen ei ole enää kovin kauaa aikaa.
- Mitä vähemmän veikattavaa, sitä helpompaa veikata
- Mitä enemmän veikattavaa, sitä reilumpi kisa
- Näyttää, että täälläkin ollaan enemmän runsaan veikattavan puolella, tosin vähän epäröiden
- Optimi on jossain
- Itse kannatan kuitenkin täysimuotoisen veikkauksen tekemistä, ks. alta

DudeLikeF1 kirjoitti:Jos moderaattoreilla on sellainen mahdollisuus, että kaikille forumille rekisteröityneille voisi lähettää sähköpostiin jonkinlaisen ilmoitusviestin, että kausi on alkamassa niin totta hitossa. Saataisiin osa näistä vakioveikkaajista heräteltyä talviunilta.
Laitan illalla.

DudeLikeF1 kirjoitti:Sitten vielä. Onko tuossa pistelaskuprosessissa jotain mitä voisi suorittaa ns. talkoohengellä? Itse voisin mm. naputella heidän veikkauksia lomakkeelle, jotka ovat unohtaneet tai tehdä jotain, jotta pistelasku helpottuisi/nopeutuisi.
Olisi apu kelvannut jo viime kaudella. =) Pariin otteeseen kyselinkin, josko joko haluaisi niitä näpytellä. Mutta se auttaisi paljon.
Ja jos intoa on, saa tulla pisteitä laskemaankin.

~kirja

kirja
YP
YP

Viesti  Minna lähetetty Su 10 Maalis 2013 - 5:20

Minä ainakin olen taas mukana. Veikkauksen laajuus ei minua haittaa, voidaan jatkaa puolestani samalla tavalla kuin viime vuonna. Sekä veikkausten laittaminen taulokkoon ei ollut mitenkään työlästä. Kerta se helpottaa pisteiden laskua, niin ei tuota ongelmaa.

Minna

Viestien lukumäärä : 68

Viesti  Lapin kesä lähetetty Su 10 Maalis 2013 - 10:38

Kyllä siis munkin mielestä viime kauden veikkaus oli kaikkien aikojen paras systeemi. Reiluinta mahdollista sivuosumineen. Ajattelin vaan, että JOS veikkauksen laajuus vaikutti intoon, kun porukka väheni niin, että taisi vain kolmella riittää motivaatio kauden loppuun asti...

Eikä sen tekeminen ollut yhtään liian haastavaa. Enkä sentään ihan 11. sijasta eteenpäin laittanu aina samoja... Wink Heikistä alkaen taisin laittaa aina samat...ja nehän ei sitten loppukaudesta enää menneetkään niin.

Mutta toivotaan nyt vähintään sitä kymmentä osallistujaa, niin on podiumpaikoille pääseminen kunnon saavutus...

Lapin kesä

Viesti  Lapin kesä lähetetty Ma 11 Maalis 2013 - 10:50

Näkyy kuitenkin olevan 18 rekisteröitynyttä käyttäjää täällä. Jos vaikka puoletkin heistä (meistä) saataisiin mukaan, niin mieli olisi makoisa...

Mutta on kerrassaan kutkuttava kauden alku tulossa. Olisko näin kutkuttavaa ollut ainakaan vuoteen?! Ei vaines, vaan en kyllä muista, että pakka olisi ollut näin avoin etukäteen ajateltuna. Viime kaudellahan pakka oli tosi avoin, kun kisa kisan perään eri tallin kuski voitti kisoja jne, mutta eihän sitä osattu ennustaa.

Tällä kaudella koska (siitä huolimatta että) säännöt eivät paljoa muuttuneet, tulevat voimasuhteet olemaan taas tasaiset kiitos toki myös jälleen muuttuneiden renkaiden.

Siis kyllähän Red Bull on taas nopeimmalla autolla liikenteessä, mutta ne renkaat...

Sitten McLaren on iskussa vaikka tallin auto on muuttunut kenties enemmän kuin minkään muun tallin...

Lotus ei ole ihan niin nopee kuin mitä testit antoivat ymmärtää eikä niiden luotettavuuskaan ehkä ole kovin hyvä, mutta ei nykyään formuloissa pahemmin keskeytellä teknisiin ongelmiin ainakaan huipputiimien osalta, joten eiköhän ne Lotuksetkin maaliin asti melkein joka kisassa jaksa...

Mercedez ja Ferrari ovat aika rinta rinnan, mutta niissä tiimeissä on yhteensä kolme nopeaa kuskia, joista yksi vielä poikkeuksellisen hyvä ja älykäs kilpa-ajaja, joten kärkitiimit saavat olla varpahillaan...

Mutta siis. Vaikka pakka on avoin, ei VOITTOkamppailuun ilman luotettavuusongelmia ja erikoiskelejä ehkä ole asiaa kuin Red Bulleilla ja McLareneilla. Kimi, Alonso, Hamilton ja Rosberg taistelee tiukasti podiumpaikoista ja ovat heti kärkkymässä voittoa, kun varsinkin Vettel tai Button kohtaa ongelmia...

Entä muut? Bottas on kuski. Siitä ei pääse mihinkään. Formulakuskien nopeuserot ovat huipulla todella pienet ja sitä on kotisohvalta vaikea tietää, kuka on nopein ja kuinka paljon nopeampi? Varsinkin, kun ei ole yhtään kisaa F1-uralla takana. MUTTA! Bottas on kymmenyksen Heikkiä nopeampi ja ainakin kymmenyksen Kimiä (silloin ku Kimi oli parhaimmillaan) hitaampi... Smile Eli Bottas on tuleva huippukuski, joka tulee olemaan monien yllätykseksi useassa kisassa jopa 6-8 joukossa kunnes kone sanoo POKS! Kaudelta tulee myös yksi podium, mutta se vaatii Kanadan sekakeliä...

No niin, tulipas nyt kirjotettua, mutta siitähän saitte hyviä vihjeitä kauden avaukseen. Vaikka ei tota McLarenin vahvuutta täällä uskota. Ja sitten kun alkaa veikkauksia pukkaan tänne, niin poistakaa tällaiset höpöhöpö-tekstit oitis. Onnea veikkauksiin...

Lapin kesä

Viesti  Lapin kesä lähetetty To 14 Maalis 2013 - 10:34

Jospa tässä nyt sitten alkais funtsiin veikkauksia, ku kauden alku on jo ihan käsillä...

Sellainen kysymys kuitenkin vielä, että onko se mestariveikkaus myös tänä vuonna?

Lapin kesä

Viesti  kirja lähetetty To 14 Maalis 2013 - 12:33

Muutin otsikon osuvammaksi.

Ei mestariveikkauksia. Liian myöhä. Mielestäni oli kuitenkin hyvä idea - ehkä ensi kaudella?

Lomake löytyy, muokkaan huomenna siistimmäksi. Samoin huomenissa piste-ehdotukseni - tuskin kummempia vastaväitteitä löytyy, pieniä muutoksia ajattelin edelliskauden malliin.

~kirja

kirja
YP
YP

Viesti  kirja lähetetty Pe 15 Maalis 2013 - 8:04

Piste-ehdotukseni:
Muutokset:
- Mestariveikkaus pois (täksi kaudeksi, ehkä sen voisi ensi kaudeksi lisätä)
- Ryhmät pois, tilalle putket
- Aika-ajoihin vähän lisäpisteitä
- Nopeimpiin kierroksiin ja maaliinpääsijöihin sivu-osumat

Tarkemmin:
Aika-ajon muutokset
Paalu 5, sivuosuma 3 (ennen 3/2)
Kakkossija 3, sivuosuma 1 (ennen 2/1)
Kolmossija 2, sivuosuma ½ (ennen 1/½)

Nopein kierros: Lisättiin yksi piste (ennen 2, nyt kolme) sekä mahdollisuus sivuosumaan (sen saa, jos nopeimman kierroksen ajaa veikatun kuskin tallikaveri, sivuosuma on yksi piste).
Maaliinpääsijät: Lisättiin mahdollisuus sivuosumaan, jonka arvo on yksi piste (jos kukaan ei veikkaa oikeaa määrää, lähimmäksi veikannut/veikanneet saa/saavat pisteen).

Yllä olevia muutoksia pidän selkeästi oikeina. Aika-ajoista on saanut aika vähän pisteitä, toki niitä on helpompi veikata kuin kisoja (joihin aika-ajotkin vaikuttavat). Kisoissa on saanut huomattavan edun, jos on tiennyt kärkisijan tai -sijoja, aika-ajoissa lähinnä on kärsinyt, jos ei ole tiennyt kärkisijoja oikein. Kisojen systeemi on mielestäni oikein, toki se johtuu niiden luonteesta eikä tämä muutos vaikuta siihen - kerroinpahan vain mielipiteeni. Vähän lisäbonusta nyt kuitenkin aika-ajoihinkin. (Sivuosumien ja oikeiden osumien suhde on muuten mielestäni erinomainen sekä GP:ssä että aika-ajoissa.)

Tähän väliin yksi pisteiden kannalta oleellinen asia, jota kaikki eivät tainneet viime kaudella ymmärtää. Lomakkeessa siis kysytään, kuka on milläkin sijalla (eikä mille sijalle kukin kuski sijoittuu). Siispä pisteidenlaskussakin otetaan aina yksi kerrallaan joku sija ja katsotaan, onko kukin asettanut ko. sijalle oikean kuskin. Jos kuski on veikkauksessa yhden sijan sivussa tästä oikeasta sijasta, toteutunut sijoitus merkitään sivuosumaksi. (Lukekaa edellinen virke uudestaan, jos jäi vähänkään epäselväksi.) Eli jos Räikkönen on oikeasti kolmas, mutta veikkauksessa toinen, kolmossija merkitään sivuosumaksi (veikkauksella ko. sijalla voi olla vaikka Alonso, joka oikeasti keskeyttää - lomakkeeseen Alonson nimen päälle merkitään silti sivuosuma eli se värjätään).

Sitten se suurin muutos, josta toivon mielipiteitä ja joka lienee paranneltavissa huomattavasti.
Ryhmiä oli vaivalloisempi tarkistaa, mutta olen sitä mieltä, että veikkaamalla oikeat kuskit esim. top viiteen pitää saada jotain bonusta. Siispä ns. putkiosumat otettaneen käyttöön.

Idea:
- Pitää saada neljä peräkkäistä sijaa väritetyksi (eli oikea tai sivuosuma)
Esim.
veikkaus Sutil Bottas Räikkönen Webber Hülkenberg
toteutunut Bottas Sutil Räikkönen Hülkenberg Rosberg
Sijat 1, 2 & 4 ovat sivuosumia, sija kolme täysosuma => neljän värjätyn putki syntynyt
- Jos saa väh. neljä peräkkäistä sijaa väritetyksi, saa bonuspisteitä sen mukaan, monentenako sarjan neljäs kuski on.
Aika-ajot:
Jos neljäs kuski on top 4:ssä, bonuspisteitä tulee 4
Jos neljäs kuski on top 10:ssä, bonusta tulee 3
Jos neljäs kuski on top 16:ssa, lisäpisteitä saa 2
Jos neljäs kuski on top 22:ssa, saa yhden pisteen.

GP:
Jos neljäs kuski on top 4:ssä, bonuspisteitä tulee 5.
Jos neljäs kuski on top 10:ssa, bonuspisteitä tulee 3.
Jos neljäs kuski on top 15:ssa, bonuspisteitä tulee 2.
Jos neljäs kuski on top 22:ssa, bonuspisteitä tulee 1.

Huomioitavaa, että aika-ajoissa kolmas porras on top 16, kisassa top 15.
- Jos pelaaja saa ruudut 1-4 värjätyksi, siitä saa 4 pistettä (aika-ajo) tai 5 pistettä (GP). Vaikka top 4 on top 10:ssä, top 15/16:ssa ja top 22:ssa, siitä saa vain yhden pistehyvityksen.
- Jos oikea putki on kahden putken veroinen (eli esim. sijat 1-8 värjättynä, kyseinen sarja sisältää kaksi neljän sarjaa), se käsitellään kahtena eri sarjana. Ensimmäinen sarja tuottaa pisteitä tavalliseen tapaan, mutta toisen sarjan pisteet tuplataan. Pisteet katsotaan aina kunkin sarjan viimeisen kohdan mukaisesti. Vastaavasti jos putkea kertyisi esim. 12 kpl, ensimmäinen tuottaisi tavalliset pisteet, toinen tuplat ja kolmas triplat. Huom! Tämä siis vain, jos sarjat ovat yhtenäiset - kaksi erillistä neljän sarjaa tuottaa vain tavalliset pisteet.
Esim. Pelaaja saa ruudut 4-11 värjätyksi. Hän saa pisteet sijoista 4-7 (top 10:n pisteet) sekä tuplattuna pisteet sijoista 8-11 (top 15/16:n pisteet).

- Jos putki on yli 4 sijaa, mutta kuitenkin alle 8 sijaa, yli menevistä sijoista (5, 6, 7) saa kustakin puoli pistettä. Jos putki on yli 8 sijaa, mutta kuitenkin alle 12 sijaa, kustakin yli menevästä sijasta saa puolikkaan bonuspisteen tuplattuna (eli siis yhden pisteen), vastaavasti yli 12 sijan putken yli menevistä sijoista saa puolikkaan triplattuna eli 1½ jne.
Esim. Pelaajalta värjätään sijat 7-16. Hän saa pisteitä seuraavasti: Ensimmäisestä sarjasta (7-10) top 10:n pisteet, toisesta sarjasta (11-14) top 15:n/16:n pisteet tuplattuna ja yli menevistä sijoista (15-16) kustakin puolikkaan pisteen tuplattuna eli siis kaksi pistettä.

- Keskeyttäneitä ei huomioida väritetyiksi.

Monimutkainen asia ja todellisuudessa tuskin kovin usein saadaan esim. 8:n sarjoja, mutta pitää silti käsitellä nekin. Uskon, että jotain jäi epäselväksi - luethan uudestaan ennen kysymistä, mutta kysy sen jälkeen, jos jotain jäi vielä epäselväksi! Tämä on tosiaan vain minun näkemykseni - kertokaa parannusideoita!

~kirja

kirja
YP
YP

Viesti  Lapin kesä lähetetty Pe 15 Maalis 2013 - 9:23

Kauttaaltaan ihan hyvät muutokset. Veikkauksen säännöt ovat hyvät. Toivottavasti pelin tarkastaja jaksaa - vaikkakin taidettiin sanoa, että tämän vuoden peli ei ole ihan niin työläs tarkastaa kuin edellinen. Hyvä niin.

Noi säännöt menevät varmaan joiltakin yli hilseen, mutta häntä voi lohduttaa, että eipä ne tavallista veikkaajaa sillai koskekaan. Kunhan tarkastaja tietää mitä tekee. Mutta siis hyvät säännöt...

Lapin kesä

Viesti  kirja lähetetty Pe 15 Maalis 2013 - 9:32

Mullistavaa muutosta vaadittavaan aikaan ei tule, mutta kuitenkin se lyhenee siltä osin kuin on mahdollista. Oleellisempaa on kuitenkin, että pistejärjestelmä toimii.

Tosiaan olen sanonut, että kesällä ja syksyllä olen melko kiireinen, eli jos joku haluaa ojentaa auttavan käden, se otetaan vastaan.

~kirja

kirja
YP
YP

Viesti  kirja lähetetty Su 17 Maalis 2013 - 4:29

107% säännön ulkopuolelle jääneet ja ne, jotka eivät startanneet, merkitään tuloksissa keskeyttäneiksi.

Myöhästyminen: Pisteistä vähennetään eniten pisteitä tuottanut yksittäinen arvaus ja loput jaetaan kahdella. Mielestäni toimi viime kaudella suht hyvin, yksi hyvä veikkaus (esim. voittaja) ei riitä hyviin pisteisiin. Etuahan aika-ajon tulosten näkemisestähän saa.

~kirja

kirja
YP
YP

Viesti  kirja lähetetty To 24 Loka 2013 - 7:03

Lasken rästissä olevia pisteitä kunhan ehdin...

~kirja

kirja
YP
YP

Viesti  Sponsored content Tänään kello 8:57

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

TWAF1 :: GP-peli :: GP-peli :: Ohjeet